Det grønne skiftet går sin vakre gang og sørger for gode tider i bilbransjen. En BMW i3 eier skulle bytte batteri på sin noe aldrende grønne vidunder av en el-bil, siden det begynte å bli noe slitent og hadde etter hvert fått dårlig kapasitet og rekkevidde. Ikke ulikt Rasmus Hansson som ble byttet ut av MDG når han ble gammel og sliten.
En mann i fra Skåne i Sverige var tidlig ute og kjøpte sin el-bil allerede i 2013 og betalte da SEK 360.000,- Hos sin forhandler fikk han beskjed at å bytte batteri ville koste han 299.000,- Han dobbeltsjekket hos en annen lokal bilforhandler som ga han «tilbud» på batteribytte til kr. 251.000,- eller en kvart million.
Når han kjøpte bilen i 2013 så hadde forhandleren fortalt han at batteribytte skulle koste ca. 70.000,-
Batteriene er en integrert del av bilen og er ikke ment for å byttes, sier motorjournalisten, Jan Erik Berggren. De er ment for å vare like lenge som bilen og da kan vi konkludere med at det grønne skiftet sin levetid på el-biler er ca. 7 år.
Derved må den uheldige grønne foregangsmannen vrake sin el-bil og heller kjøpe en komplett ny el-bil. Det er billigere og sikkert langt mer miljøvennlig i følge MDG.
Bilbransjen jubler i hvert fall mens el-bilvrakene hoper seg opp med alskens edle og sjeldne metaller – gravd opp av barn i utlandene – som ruster drypper vekk på den moderne elektriske skraphaug.
Hipp hipp hurra for det grønne skiftet!